Teknik Menjawab Soalan Rumusan
- Baca arahan dan garisi kata kunci/kehendak soalan.
- Fokus 1 dalam arahan soalan – pendahuluan dan isi tersurat
- Fokus 2 dalam arahan soalan – isi tersirat
- Cara menulis pendahuluan – mulakan dengan petikan menerangkan/membincangkan – idea keseluruhan daripada petikan (fokus 1 dalam arahan soalan: punca/kesan (positif atau negatif)/ langkah/ peranan/ciri/ kekangan dan pelengkap yang berupa perkataan atau frasa berdasarkan petikan.
- Pelajar mengenal pasti isi tersurat berdasarkan fokus pertama arahan soalan.
- Cara menulis isi tersurat:- kenal pasti isi penting (garisi) mengikut kehendak soalan (punca/ kesan/ langkah/ peranan, dsb.).
- Pelajar mesti menambah/ menggugurkan/ menggantikan perkataan atau rangkai kata tertentu dalam ayat supaya tidak dianggap menyalin ayat secara bulat-bulat.
- Pastikan pelajar mengenal pasti isi tersirat berdasarkan fokus kedua arahan soalan.
- Isi tersirat tiada dalam petikan. Pelajar perlu mengenal pasti sendiri berasaskan pengetahuan sedia ada/KBKK).
- Cara menulis kesimpulan: Kesimpulannya, (isu) mesti (cadangan) supaya (harapan).
- Pelajar mesti mengira jumlah perkataan dan jangan melebihi 120 patah perkataan. Jumlah perkataan mesti ditulis di bawah jawapan pada sudut sebelah kanan.
- Jawapan perlu ditulis dalam empat perenggan.
CONTOH FORMAT RUMUSAN.
Petikan menerangkan _____________ (Fokus 1 - isi tersurat) ___________________(Isu 1).
Antara _____________(Fokus 1- isi tersurat) ialah / adalah ____________________(S1), _______________(S2),
_________________________(S3), _______________(S4),
_______________(S5) dan _________________(S6).
Seterusnya __________(Fokus 2 - isi tersirat)
___________(Isu 2) ialah / adalah__________________(T1),
______________(T2) dan
_______________________(T3).
Kesimpulannya, kita hendaklah ________(Cadangan)
supaya / agar
_______________(Harapan) [ PENGAJARAN].
____ patah perkataan
Soalan petikan umum berdasarkan petikan Rumusan.
- Pelajar mesti jelas tentang maksud rangkai kata berdasarkan teks.
- Pelajar mesti pelbagaikan kategori jawapan bagi soalan Kemahiran Berfikir secara Kritis dan Kreatif (KBKK).
- Pastikan pelajar menulis jawapan berpandukan jumlah markah bagi setiap soalan.
- Jawapan bagi soalan KBKK perlu dihuraikan (…supaya…) bagi soalan bagaimana/ cara dan mengapa.
- Pastikan satu isi ditulis dalam satu ayat sahaja dan ayat perlu lengkap.
- Soalan i dan ii, jawapan berdasarkan petikan teks manakala soalan iii ialah soalan KBKK.
- Anda hendaklah memastikan soalan ceraian (ii) akan memperoleh markah kerana jawapannya terdapat secara langsung dalam petikan.
- Isi-isi untuk soalan ceraian (ii) bukan isi-isi yang diguna pakai dalam rumusan tetapi mesti merujuk kepada petikan.
Bagi penjelasan yang lebih lanjut dan jelas, anda boleh merujuk kepada slide power point di bawah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan